Pijn spel weer opstarten als het even niet lekker loopt

ClienBizarre

Mijn ervaring

 

Voor mij is fysieke pijn een belangrijk deel van veel van mijn BDSM ervaring. Er zijn verschillende periodes geweest waarin pijn voor mij niet het gewenste effect had. Er waren 2 manieren waarop pijn spel bij mij niet lekker liep:

 

• Ik kon veel minder pijn aan: in deze periodes waren kleine klappen al te veel terwijl ik wist dat het spel wat ik in andere periodes had veel harder kon. Dit voelde frustrerend en als falen. Hierdoor kwam ik in een negatieve spiraal waardoor ik helemaal geen pijn spel meer wou proberen wat problemen met zelfvertrouwen en partners opleverde

 

• Ik kon te veel pijn aan: in deze periodes kon ik helemaal kapot gemept worden. Ik voelde de pijn dan wel maar het had niet het effect wat ik uit andere spellen gewent was. Ik daagde uit en vroeg om meer wat soms plekken opleverde waar ik achteraf van schrok. Of de persoon die mij mepte werd moe voordat ik het op wou geven. Dit leverde soms wel frustratie en teleurstelling op in de persoon met wie ik speelde.

 

Nu achteraf kan ik me bedenken dat het niet zo erg is om af en toe periodes te hebben waarin spel niet zo lekker loopt. Echter was het voor mij in de periodes echt naar en had het invloed op hoe ik over BDSM dacht. Deze informatie is niet bedoeld om pijnspel te forceren of om trucjes te leren die zorgen dat een pijngrens omhoog gaat. Het is bedoeld voor de periodes waarin masochisten denken dat ze vast zitten en om handvatten te bieden om te proberen pijnspel weer langzaam op te pakken.

 

Wat is pijn?

 

Definitie

 

“Pijn is een onplezierige, sensorische en emotionele ervaring die

gepaard gaat met feitelijke of mogelijke weefselbeschadiging of die

beschreven wordt in termen van een dergelijke beschadiging.”

Volgens het International Association for the Study of Pain (IASP).

 

Fysiologie van pijn

 

Nociceptoren zijn zenuwcellen die gespecialiseerd zijn in het waarnemen van prikkels die potentieel schadelijk zijn voor het individu. Er zijn verschillende type nociceptoren. De types verschillen in waar ze voor ontvankelijk zijn zoals chemicaliën, warmte of druk. Ook verschillen zie in de snelheid en de specificiteit van het doorgeven van de pijn prikkel. De verschillende types hangen hierdoor samen met de soort pijn. Doffe en scherpe pijn activeren deels verschillende nociceptoren.

 

Deze nociceptoren leiden naar het ruggengraat en activeren vervolgens neuronen die het signaal naar de hersenen leiden. In de hersenen word de prikkel verwerkt tot een ervaring. Ook worden er signalen vanuit de hersenen gezonden naar plekken die stofjes uit stoten. Deze werken op de verbinding tussen de nociceptoren en de neuronen in de ruggengraat om het doorgeven van het signaal te verminderen. Echter werken deze stofjes niet zo specifiek op een plek maar door het hele lichaam, en dit is wat de high van pijnspel op kan leveren.

 

De ervaring van pijn

 

Wanneer de prikkel de hersenen binnen gekomen is moet deze verwerkt worden tot de ervaring van pijn. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in de ervaring van pijn. Belangrijke hiervan zijn aandacht, emoties, eerdere leer ervaringen, interpretatie, gevoel van controle, gedrag en situatie.

 

Bijvoorbeeld: stel je hebt een slechte ervaring met een bullwhip dan kan de volgende keer dat iemand voor je staat met een bullwhip dit extra angst op roepen. Angst en andere emoties kunnen er voor zorgen dat er meer aandacht is voor potentieel gevaarlijke prikkels. Pijn geeft potentieel gevaar aan dus zal de aandacht waarschijnlijk op de pijn gefocust worden. Aandacht versterkt het gevoel van pijn. Door dat de intensiteit van de pijn bij de klappen groter is zullen de klappen als gevaarlijk geïnterpreteerd worden. Dit zal een vechten, bevriezen of vluchten reactie oproepen wat effect zal hebben op je omgeving. De omgeving zal weer effect hebben op sommige van de eerder genoemde factoren.

 

Geen enkele factor staat los maar je kunt ze wel specifiek proberen te beïnvloeden. Ik heb 4 factoren uitgekozen waarbij ik manieren geef waarop ze beïnvloed zouden kunnen worden in spel. Dit zijn:

Aandacht

Angst

Gevoel van controle

Leermechanismes

 

Aandacht

 

Voor het ervaren van de pijn is er eerst aandacht nodig. Pijn prikkels trekken de aandacht. Dit is voor overleven handig omdat het signalen zijn die potentiële schade aanduiden en aandacht beperkt is. Wanneer je gestoken word met een mes is het handig om je daar op te focussen zodat er actie kan worden ondernomen zonder afgeleid te worden door de jeuk aan je neus.

 

Bij BDSM kan aandacht afgeleid worden. De pijn is namelijk wel een signaal van schade aan het lichaam maar er kan geleerd worden dat deze niet gevaarlijk is. Wanneer je te veel pijn aan lijkt te kunnen kan het helpen om je te focussen op de pijn. Zo min mogelijk afleiding en steeds als je gedachten afdwalen je focus weer terug te verplaatsen.

 

Ik heb gemerkt dat dit mij erg kan helpen maar dat ik het lastig vind en confronterend. De keren dat het hielp en ik dit bewust ging proberen merkte ik dat ik eigenlijk heel veel afleidende gedachten had tijdens spel. Vooral de gedachte over wat ik wou gaan voelen niet wat ik voelde. Echter waren er ook keren dat juist door het opmerken van de gedachten ze sterker werden. (Waarschijnlijk kan mindfulness training hierbij helpen maar dit heb ik nog niet uitgeprobeerd)

 

Het lijkt niet verstandig om te spelen met aandacht verplaatsing in BDSM wanneer er te veel pijn ervaren word. Het zou namelijk kunnen dat de pijn wel echte gevaarlijke schade aanduid en je wil bij het spel blijven.

 

Angst

 

Hoe meer angst iemand ervaart hoe groter de pijnintensiteit is. Wanneer pijnspel niet meer lekker loopt of je het gevoel hebt dat pijn snel te intens is zou het kunnen zijn dat er een pijn-angst-cirkel ontstaan is. Dit kan gebeurt zijn door dat je een keer angstig was en de pijn intenser voelde waardoor je nog angstiger werd en de volgende keer angstig het spel in gaat.

 

Oplossing wanneer er minder pijn ervaren kan worden dan je eigenlijk wil: De cirkel doorbreken. Wat kan helpen is een spel waarin langzaam de pijn weer ervaren kan worden. Zo kan er ervaren worden dat de angst voor de pijn niet nodig is. Belangrijk hierbij is om het rustig aan te doen en niet te veel in een keer te willen. Wanneer er angst is om niet genoeg aan te kunnen is het zaak om samen te praten over de onderliggende verwachting. Vooroordelen en verwachtingen heeft iedereen ze zijn alleen niet handig in deze situatie. Door ze open en eerlijk in jezelf te ontdekken kan er misschien wel iets van de prestatie angst verdwijnen wat mee kan helpen aan het door breken van de pijn-angs-cirkel.

 

Als ik minder pijn kan ervaren heeft de angst om niet te voldoen aan de verwachtingen vaak een grote rol. De keren dat ik speelde met mensen die ik goed kende en waar ik al eerder mee gespeeld had hielp het mij erg om de angst uit te spreken en langzamer dan normaal de pijn op te bouwen. Wanneer ik speelde met mensen die ik minder goed kende heb ik vaak gewoon aan gegeven dat het niet goed voelde en stopte ik het spel.

 

Bij te veel pijn aan kunnen, kan angst voor en in het spel helpen om de pijn intensiteit omhoog te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan dreigen, intimideren en informatie achter houden.

 

Het helpt mij erg wanneer ik speel met iemand waarvan ik weet dat die persoon niet loos dreigt en mij van te voren gaat vertellen hoeveel pijn het gaat doen. De angst die dit oproept zorgt dat de pijn ook meteen intenser aanvoelt.

 

Gevoel van controle

 

Hoe meer controle er ervaren wordt hoe minder intens de pijn ervaring is. Uit onderzoek blijkt dat het gevoel van controle veel invloed heeft op de pijn ervaring. Ook lijkt het nauw verbonden aan angst omdat er minder angst hoeft te zijn wanneer iemand het gevoel van controle heeft. Echter is dit niet altijd zo en is het een factor die goed te beïnvloeden is in spel.

 

Bij minder pijn aan kunnen dan je eigenlijk wil: zorg dat de Bottom zo veel mogelijk ervaring van controle krijgt. Dit kan door het aangeven van wanneer of hoe hard er geslagen. Ook kan een stopwoord (afgesproken) uitgeprobeerd worden zo dat de Bottom kan ervaren dat er ook echt gestopt word.

 

Bij te veel pijn aan kunnen: haal controle weg. Een makkelijke manier zijn zintuigen depriveren en vast zetten. Ook kan onvoorspelbaarheid in het geven van pijn helpen. Menselijke hersenen willen overal voorspelbare patronen van maken voor het gevoel van controle. Wanneer dit niet lukt zal de focus meer naar prikkels gaan die potentieel gevaar voorspellen omdat onvoorspelbaarheid gevaarlijk kan zijn. Pijn geeft potentieel gevaar aan en hierdoor zal de intensiteit verhogen. Waarschuwing: bij te weinig controle kan er een staat van dissociatie komen wanneer iemand gewoon gaat accepteren. Dit kan lekker zijn en de bedoeling, een soort van weg zweven maar het zorg wel dat de pijn minder tot niet gevoeld word. Wanneer deze staat niet gewenst is kan iemand er bij gehouden worden door onvoorspelbaarheid en praten.

 

Voor mij is het weggeven van controle iets wat ik niet snel doe bij mensen met wie ik alleen pijnspel heb. Voor mij heeft vastzetten of bijvoorbeeld blinderen al snel te maken met machtsverhoudingen. Wanneer ik te veel pijn kan ontvangen zonder dat ik iemand heb met wie ik een D/s verhouding heb zijn dit niet dingen die ik toe wil passen. Wel heb ik gemerkt in periodes dat ik wel een D/s verhouding had, dat de controle weg nemen veel met mijn pijnbeleving doet. (Het is denk ik belangrijk om te blijven na gaan of de oplossingen goed voelen bij de personen met wie je speelt en de situaties zodat niet dingen blind geprobeerd worden omdat ze misschien een probleem oplossen)

 

Leermechanismen

 

De interpretatie die word gegeven aan de pijn heeft invloed op de intensiteit van de pijn ervaring. Bewuste en onbewuste betekenisgevingen kunnen een rol spelen in spel. Het is vaak niet nodig, mogelijk of wenselijk om deze precies uit te spitten maar wanneer spel vast loopt zijn er een paar potentiële leermechanismen die bekeken kunnen worden of gebruikt kunnen worden om spel weer op te starten.

 

Eerdere ervaringen

 

Een eerdere slechte ervaring kan de gedachten over pijn beïnvloeden. Wanneer er bijvoorbeeld verkeerd geslagen is kan dit de angst verhogen dat het de volgende keer opnieuw fout zal gaan.

 

Wat belangrijk is bij eerdere ervaringen is het bewust worden van wat het met je doet in nieuw spel en samen met je partner proberen het spel zo te maken dat het een andere ervaring word. Hierbij kunnen de eerder genoemde tips gebruikt worden.

 

Modeling

 

Een manier van leren is door te kijken naar anderen. Als je bijvoorbeeld een heftig spel van anderen ziet waarbij iemand open gereten word met een bullwhip of met een honkbalknuppel tot een huilend hoopje in een hoekje geslagen word kan dit angst aanleren. Logisch ook omdat het niet perse een goede overlevingsstrategie is om daar niet door geraakt te worden. Het is handig om niet eerst gebeten te moeten worden door een gifslang om angst te leren maar te kunnen leren van de angst van anderen.

Ook hierbij is het bewust worden van de angst en verwachtingen belangrijk. Nadenken over wat uit het spel van anderen je wel leuk lijkt en wat niet zodat je merkt dat jouw spel anders is of voelt dan wat je gezien hebt. Daarnaast helpt praten over ervaringen, wat ook helpt als modeling, of het kijken naar verschillende soorten spellen.

 

Cultuur

 

De cultuur waarin iemand op gegroeid is heeft invloed op het denk beeld over pijn. Hoeveel er bijvoorbeeld normaal is om te verdragen en hoe je er mee omgaat. Ook heeft cultuur op alle eerdere genoemde factoren invloed (emoties, gevoel van controle enz.). Binnen de BDSM scene is er ook cultuur. De normen en waarden van de mensen met wie je om gaat hebben invloed op die van jou en andersom. Wat oké is qua spel en wat normaal is qua pijn word mede door de groep bepaald. Echter bestaat een groep uit individuen die bepalen wat de gemiddelde normen en waarden van de groep zijn. Het kan belangrijk zijn om stil te staan bij deze wisselwerking vooral wanneer faalangsten spelen. Het kan nuttig zijn om na te denken over verwachtingen die je misschien mee gekregen hebt vanuit cultuur.

Over de auteur: ClienBizarre

Doe mee!

Commentaar

Er zijn nog geen reacties

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van cookies.